Het opzetten van een onderneming is best een flinke taak. Er zijn veel verschillende dingen die tegelijkertijd geregeld moeten worden. Daarnaast moet jij als ondernemer het ook houden op je bedrijfsdoel. In deze drukte moet je je staande kunnen houden, terwijl je waarschijnlijk weinig ervaring met het hele proces hebt. In deze blog geef ik een aantal tips voor de beginnend ondernemer.

Jouw bedrijfsdoel

Je hebt jouw onderneming (hopelijk) met een bepaald doel opgezet. Het is in alle drukte en nieuwigheid gemakkelijk om dit doel uit oog te verliezen. Zodoende is het belangrijk om jouw doel zwart op wit te hebben, zodat je na een tijd ook kan checken of je nog steeds hetzelfde doel voor ogen hebt of dat je misschien het roer een beetje moet omdraaien om weer op koers te komen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je na een tijdje merkt dat jouw doel niet geheel haalbaar is of dat jouw marksegment toch al verzadigd is. In dat geval kan je natuurlijk je doel aanpassen, maar moet je wel kijken of je hier niet ook andere zaken op moet aanpassen. Het is sowieso belangrijk om je marktsegment in de gaten te houden om concurrentie voor te kunnen blijven.

Jouw sterke punten

Als beginnend ondernemer komt er veel tegelijkertijd om je af. En van al die zaken heb je waarschijnlijk niet allemaal de kennis om het te kunnen voltooien. Zodoende is het belangrijk om te weten wat jouw zwakke- en sterke punten zijn. Als jij niet goed bent met de financiën en dat kost jouw veel tijd, heeft het niet veel zin om tijd te verdoen om je hierin te gaan verdiepen. Je kan je beter op jouw sterke punten focussen en een professional inhuren voor de taken die met jouw zwakke punten te maken hebben. Een belangrijke zaak waar veel beginnende ondernemers niet aan denken zijn verzekeringen. Als er een ongeluk gebeurt, wil je wel verzekerd zijn. Zorg er dus voor dat je deze taak niet te lang vooruitschuift. Dit geldt ook voor de af te dragen bedragen voor je werknemers. Probeer dit direct op orde te krijgen.

Debiteuren

Zodra je een klantenbasis hebt verzameld ga je (helaas) ook merken dat niet alle klanten even betrouwbaar zijn met hun betalingen. Wees ook niet terughoudend met het sturen van betalingsherinneringen. Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor jouw onderneming en je moet mensen hierbij niet op hun mooie blauwe ogen vertrouwen. Als je al diverse betalingsherinneringen gestuurd hebt, is het een idee om een gerechtsdeurwaarder in te huren om toch nog het geld terug te proberen te krijgen.