Het is al in vele onderzoeken bewezen dat je omgeving ontzettend veel invloed heeft op je concentratie en prestatie. Helaas is het in de praktijk wat lastiger om dit alles bij te houden. Het bureau verandert namelijk al snel in een soort tweede tafel, waarop je al je troep legt waarvan je niet weet waar je die moet laten. Gebruikte kopjes en glazen stapelen zich op, je onafgemaakte werk laat je liggen, en papieren die je niet meteen uit wil zoeken, maar ooit nog wel! En dan horen ze natuurlijk in die la daaronder, alleen daar kan je nog even niet bij omdat alle documenten van de afgelopen paar jaar zich daar uiteindelijk hebben verzameld. Maar eens in de zoveel tijd neem je jezelf toch weer voor om (binnenkort) écht je bureau op te gaan ruimen, en deze voortaan georganiseerd te houden. Lees hier tips om het dit keer waar te maken, en zo te houden!
Geef alles een vaste plek
Het is misschien een groot begin, maar het handigst is eigenlijk om alles even leeg te halen, zodat je het opnieuw in kan richten. Het is aan te raden om alles een vaste plek te geven. Zo weet je zeker dat je geen dingen laat slingeren alleen omdat je niet goed weet waar je ze moet laten. Dat is hoe spullen zich meestal opstapelen, dus als je daar begint scheelt het al een hele hoop.
Investeer in usb-hubs!
Wat ook nooit helpt met een rommelig bureau is alle kabels waar je mee te maken krijgt. Een stopcontact met daarin een verlengsnoer, daarin een computer of laptop met daarin een muis, toetsenbord, en soms een telefoonoplader en oortjes. Een usb-hub kan dan ontzettend handig zijn, omdat je alle snoertjes handig organiseert op één plek, die je vaak tactisch kan verstoppen zodat het geheel er wat netter en overzichtelijker uitziet.
Maak het leuk
Je ziet het overal tegenwoordig: notitieboekjes, bullet journals, pennensets en potloden, tape en stickers in allerlei kleuren, soorten en maten. Zo maak je het organiseren net een stukje leuker, omdat een mooi eindresultaat een stuk meer belonend voelt dan een saaie. Er zijn ook allemaal handige tools te vinden voor in lades of op het bureau met bakjes voor pennen, highlighters en belangrijke documenten. Zo ligt het allemaal niet in de weg, maar weet je altijd waar je wat kunt vinden en kun je er gemakkelijk bij!
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.